لیست اختراعات حسين رحيمي آسيابركي
طراحي صندلي ارگونوميكي با قابليت تبديل به برانكارد و تنظيم زاويه ارتفاعي ويژه تعميرگاه ها و خط توليد وسايل نقليه عنوان اصلي اختراعي استكه در ارتباط با صنعت بيومكانيك بوده و در زمينه تعميرات آن كاربرد دارد. هم اكنون تعميركاران و متخصصان مونتاژ به منظور دسترسي داشتن به قسمت تحتاني وسايل نقليه از وسيله هايي همچون برانكارد، صندلي هاي ساده و خزنده سنتي، تشك، و ابزارهاي غير استاندارد استفاده مي نمايند كه علاوه بر عدم دسترسي راحت و فاصله دسترسي محدود، كاربر به مرور زمان بدليل خم شدن، قرار گرفتن در موقعيت سخت و محدود و نداشتن دانش مهندسي مكان كار براي كاهش فشار بر بدن (ارگونومي)، دچار مشكلات پزشكي مانند اختلالات اسكلتي و مفصلي، عضله، سر و گردن كه نهايتا منجر به عمل هاي جراحي سخت شده و احتمال ناتواني را افزايش مي دهد. راه حلي كه مي توان براي مشكل فني موجود يافت، ساخت صندلي ارگونوميكي است كه فرد قادر به انجام وظيفه خاص خود در محدوده دشوار باشد. اين صندلي قابليت تنظيم زاويه ارتفاعي را داشته و مكانيزمي كه در اين دستگاه بكار رفته قابليت تبديل به حالت خزنده را دارا مي باشد.
ابزار مخصوص بيرون آوردن توپي چرخ خودرو با قابليت كاربرد در انواع خودروها، در صنعت خودروسازي (تعميرات و نگهداري) كاربرد داشته و مورد استفاده قرار مي گيرد. ابزار مذكور به منظور جدا نمودن توپي چرخ خودرو مورد استفاده قرار مي گيرد. امروزه تعميركاران از روش سنتي و غيراصولي و همچنين از ابزارآلات نامناسب همچون پيچ گوشتي، قلم، چكش و يا وسايل نوك تيز جهت در آوردن توپي چرخ استفاده مي نمايند كه موجب آسيب رساندن به توپي چرخ و ساير متعلقات آن مي گردد. راه حلي كه بتواند مشكلات مذكور را رفع نمايد، طراحي و ساخت ابزار مخصوص در آوردن توپي چرخ خودرو با قابليت كاربرد در انواع خودروها مي باشد. اين ابزار با روشي اصولي و دقيق مي تواند جايگزين ابزارآلات نامناسب و غير اصولي گردد. هدف از اختراع ابزار پيشنهادي افزايش سطح ايمني در كار و كاهش خرابي ها مي باشد؛ همچنين جهت ايجاد يك روش نوين و كاربردي كه بتواند نيازهاي بازار را رفع نمايد، طراحي گرديده است.
هم اكنون صنعتگران براي عمليات خم كاري قطعات سنگين و بزرگ نياز به دستگاه خم كن برقي دارند كه ناگزيرند جهت انجام عمليات خم كاري، قطعه مورد نظر را به محل قرار گيري دستگاه منتقل نموده و عمليات خم كاري را انجام دهند. اين عمل يكي از معضلات و مشكلات بزرگ صنعتگران مي باشد كه به دليل سنگين بودن و قابل حمل نبودن دستگاه هاي خم كن موجود براي انجام عمليات خم كاري، امكان چنين عملي بسيار وقت گير، پر هزينه و اغلب ميسر نمي باشد. از اين رو خم كن هايي با قابليت حمل دستي در بازار وجود دارند اما بدليل استحكام پايين و نداشتن قدرت كافي، فقط قابليت خم كاري قطعات نازك تر را دارا مي باشند. هدف از اين اختراع، طراحي و ساخت دستگاهي است كه بتواند عمليات خم كاريِ دستي و اتومات را در عين سيار بودن و بصورت همزمان با استفاده از مكانيزم چرخ حلزون با پيشرانه الكتريكي و قابليت خم كاري دو جهته با دقت و سهولت بهتري انجام دهد.
هماكنون تعميركاران و متخصصان خودروهاي سنگين بهمنظور نصب و جدا نمودن چرخ خودروهاي سنگين، به هيچ نوع ابزاري كه بتواند چرخ خودروهاي سنگين را (كه بسيار سنگين و حجيم نيز هستند) نصب يا جدا نمايد، دسترسي ندارند و به همين جهت ميباشد كه انجام عمليات مذكور، يك معضل جدي و خطرآفرين براي تعميركاران خودروهاي سنگين به حساب ميآيد؛ زيرا در اين روش كه با ارگونومي صحيح نيز صورت نميگيرد، نيروي زيادي به كاربران وارد شده و عوارضي همچون آسيبديدگي كمر، ناشي از كار فيزيكي زياد كه بيش از ۲۵% آسيبهاي شغلي را تشكيل ميدهند، به همراه دارد؛ بنابراين دستيابي به دو هدف اساسي در مدل طراحي شده مدنظر است: هدف اول كاهش درد و فشار وارده به اعضاي بدن ميباشد و هدف دوم تقويت ارزشهاي انساني مطلوب ازجمله ايمني، كاهش تنش و رضايت شغلي است. بهعبارتيديگر هدف از اجراي اين طرح، طراحي دستگاهي مناسب براي تكنسينها و متخصصان حوزه خودروهاي سنگين ميباشد.
موارد یافت شده: 4